Gitarrer till salu

Bjärton J-45, 1966

Bjärton J-45

Inte varje dag som jag har en Bjärton J-45 till salu. Detta är en mycket spelad gitarr och när man hör den är det lätt att förstå varför. Ljudet är helt i klass med en Gibson!


Jag har reparerat och gjort halsomsättning. Fantastisk att spela på. Det blir svårt att släppa den här.


Den är inte billig, men jag lovar att den är värd varenda krona


Pris SÅLD

Hur låter den?

Bjärton Senorita, 1956

Bjärton senorita

En tidig Bjärton Senorita i fint slitet originalskick. Jag har reparerat och gjort en halsomsättning för perfekt spelbarhet. Även om jag ofta gör om ribbningrn på gamla gitarrer, för att stabilisera upp de gamla locken och skapa bra ljud så har jag valt att behålla denna i originalskick. Ljudet är fantastiskt som det är. Bjärton kunde göra stålsträngade gitarrer. Halsen är, som oftast på Bjärtongitarrer, spikrak. Genomgående solitt trä, inte laminat som på senare modeller.


Härlig att spela på och imponerande bra ljud


Pris 3900 kr

Gibson B-25, 1964


Gibson B-25 1964


Gibson LG (Little Guitar) började tillverkas 1942, som en lite mindre variant av J-45.


Den har blivit en särskild favorit-modell för mig och jag har restaurerat ett 10-tal under de 15 år som jag arbetat som luthier.


Chris Stapleton, Bob Dylan, Elvis Presley och Johnny Shines är några kända artister, som använt den här gitarrmodellen.


Skillnaden mellan LG-2 och B-25 är egentligen bara sargen. Den ändrades under 1962, från solitt trä till laminat. I övrigt är det samma gitarr.


Att hitta reparationsobjekt från USA till rimliga priser är fortfarande möjligt. De gjordes i olika varianter: LG-1, LG-0, F-25, B-15... Förhållandevis överkomliga gitarrer på 60-talet rent prismässigt, varför de inte alltid behandlades så väl. Det innebär, å andra sidan, att det går att hitta objekt, som är värda att reparera och konvertera till en LG-2/B-25. Därför kan jag erbjuda en vintage Gibsongitarr till överkomligt pris (normalpriset för en LG-2/B-25 är annars från 25000 kr och uppåt). Gitarren är inte 100% original, men de reparationer jag gjort är efter Gibsons specifikationer.


Gitarren är original Gibson. Men en del reparationer har gjorts. Gitarren var ursprungligen en 12-strängad med kollapsad topp. Jag har lagat toppen och gjort om gitarren till en 6-strängad. Mensuren är Gibsons short-scale, 624 mm.


Pris 14 900 kr


Så här kan de låta med förstärkning

Och helt akustiskt

Gibson LG-2, 1959

Gibson LG-25

Gibson LG-2 1959


Gibson LG (Little Guitar) började tillverkas 1942, som en lite mindre variant av J-45.


Den har blivit en särskild favorit-modell för mig och jag har restaurerat ett 10-tal under de 15 år som jag arbetat som luthier.


Chris Stapleton, Bob Dylan, Elvis Presley och Johnny Shines är några kända artister, som använt den här gitarrmodellen.


Skillnaden mellan LG-2 och B-25 är egentligen bara sargen. Den ändrades under 1962, från solitt trä till laminat. I övrigt är det samma gitarr.


Att hitta reparationsobjekt från USA till rimliga priser är fortfarande möjligt. De gjordes i olika varianter: LG-1, LG-0, F-25, B-15... Förhållandevis överkomliga gitarrer på 60-talet rent prismässigt, varför de inte alltid behandlades så väl. Det innebär, å andra sidan, att det går att hitta objekt, som är värda att reparera och konvertera till en LG-2/B-25. Därför kan jag erbjuda en vintage Gibsongitarr till överkomligt pris (normalpriset för en LG-2/B-25 är annars från 25000 kr och uppåt). Gitarren är inte 100% original, men de reparationer jag gjort är efter Gibsons specifikationer.


Kroppen är original Gibson. I övrigt har en del reparationer  gjorts. Bland annat har halsen bytts ut och så har jag gjort en ny X-ribbning, som liknar en original 50-tals LG-2. Mensuren är Gibsons short-scale, 624 mm.


Den här är gjord 1959 (med ett S i serienumret). och har således solid sarg och botten. 


Pris 14 900 kr

Så här låter den

Harmony-byggd, Silvertone 621,50.tal

Harmony gjorde många gitarrer som såldes under namnet Silvertone. De var  lite enklare modeller än de som såldes under Harmonys eget namn. Men faktum är att de här modellerna som har björk i sidor och botten i stället för mahogny, efter konvertering, ofta blir bättre ljudmässigt än vad Harmony (H162) blir. Den här är inget undantag.

Eftersom det är en tidig modell, saknade den stålförstärkning i halsen, som var väldigt grov. Jag har  satt in kolfiberförstärkning och gjort halsen tunnare. Detta tillsammans med min X-ribbning har gett en gitarr som är väldigt trevlig att spela på, med ett fantastiskt ljud.


Gitarrmodellen är en kopia på Martins 000


Pris 6900 kr

Harmony H-165, ca 1965

Harmony H165

Harmony H-165 är en kopia på Martins 000-15.


Det här är en av de trevligaste gitarrerna att konvertera till X-ribbning eftersom ljudet oftast slår en original Martin. Och den här är inget undantag. Ljudet är jättefint och spel-barheten är perfekt. 


Många kända amerikanska artister (bla Justin Townes Earl) spelar på sådana här gitarrer, konverterade till X-ribbning av Scott Baxendale.


Gitarren har fått halsomsättning, X-ribbning (naturligtvis) och lite smärre reparationer.


Helt i solitt trä. Mahogny i sarg, botten och lock.


Pris 6 800 kr

Harmony H-162 ca 1965 

Harmony H162

Harmony gjorde mängder av den här gitarrmodellen, en kopia på Martins 000-modell. Den här är helt omärkt, och har sannolikt sålts under ett annat namn än Harmony, men den är tveklöst Harmony-tillverkad. Genomgående solitt trä i lock, sarg och botten.


Gitarren har fått halsomsättning, nytt lock, reparationer i sargen och X-ribbning.


Det här är verkligen en trevlig gitarr. Härlig att spela på och jättefint ljud.


Pris 6400 kr

Harmony-tillverkad Silvertone, ca 1970, med björklock

Jag måste erkänna att jag har en lite kluven inställning till björklocksgitarrer. Det blir inte samma varma ton som i gran eller mahogny. Men ljudet blir väldigt kraftfullt, särskilt i det högre registret. Och sustainen finns där.


Det var ganska enkla gitarrer. De tillverkades med flat greppbräda och med målade bindningar.


Jag ändrade på greppbrädan så att den fick radius, en lätt rundning, vilket ökar spelbarheten. Halsomsättning och X-ribbning gör den till en trevlig spelegitarr.


Kroppen är en kopia på Martins 000


Pris 4 900 kr

Kay Jumbo ca 1959

Kay Jumbo

Kay gjorde en av marknadens största gitarrer under 50 - 60-talet. Den hette egentligen aldrig "Jumbo" utan K26 eller K27. Men den jämförs alltid med Gibsons SuperJumbo-modell. Skillnaden är att denna är ännu större än en Gibson. Bredaste stället är hela 435 mm!

Gitarrens ljud blir därefter, ett underbart djup och en kraftfull ton som slår det mesta.


Halsomsättning, nytt lock med väl avstämd X-ribbning, tunnare hals, är några av de arbeten jag gjort på gitarren.


Pris 6 900 kr

Kay Archtop 40-tal

Kay archtop, sannolikt 40-tal. Halsomsättning och limning av ribbor. Lacken var i princip obefintlig, så jag jag har "Hottat upp" den lite. En Rockabillygitarr. Mikrofon finns monterad inuti gitarren.


Pris 4 900 kr

Levin, modell 50, 1944

Levin mod 50 är den finare modellen av Levins 50/55-serie som hade 360  mm brett lock och sunburst. En mycket tilltalande gitarr. 

På den här har jag lagat botten och satt ett nytt stall. Eftersom den var i fint skick för övrigt är den annars helt i original.


Jättebra ljud med den fina originalribbningen


Pris 4800 kr

Levin, modell 50, 1941

Före reparationen

Levin mod 50 är den finare modellen av Levins 50/55-serie som hade 360 mm brett lock. Modellen hade halsförstärkning och bindningar såväl runt lock som botten.


Den här var i mycket dåligt skick, ett vrak som var helt ospelbar. Svartmålad med stora sprickor.


Trogen min filosofi, att renovera fina instrument till originalskick men att göra modifieringar på vrak, som annars hamnat på sophögen, gick jag lös på denna med glatt mod.


Gitarren har fått ny ribbning, sprickor har reparerats, halsomsättning gjord, greppbrädan har fått radius (en lätt rundning), för bättre spelbarhet och när jag ändå hade loss alla band satte jag in dem med rätt avstånd sinsemellan. På 40-tals Levin var banden felsatta. Troligtvis hade man använt en mall som var sliten så banden hamnat lite hipp som happ. Det gör gitarrerna svåra att intonera rätt. De två första banden stämmer exakt med Gibsons short-scale, så jag följde det mönstret. Det innebär att gitarren intonerar korrekt nu.


Även om Levins 40-talsmodeller hade en fint avstämd ribbning, gjorde den nya X-ribbningen succe för ljudet. Framförallt fick jag en betydligt kraftfullare bas, men även diskantregistret förbättrades väsentligt. Totalt sett en väldigt välljudande gitarr. Och den är väldigt trevlig att spela på.


Pris 5 700 kr

En tysk hundraåring

Tysk parlorgitarr

En tysk parlor med typiskt mustaschstall.


I början av 1900-talet, innan Sverige hade en egen gitarrproduktion, togs det in många av den här typen. De kom från flera olika europeiska länder, Tjeckien, Holland etc, men merparten kom från Tyskland. 


Gitarren har "felvänd" mekanik, vilket tyder på att den är minst 100 år gammal.


Gitarren har restaurerats till härligt spelbart skick. Bra ljud med den nya X-ribbningen.

Pris 4900 kr